Aantal Spelletjes : 9400 | Totaal Gespeeld : 20076058 | Online: 14
 

Hoe Online Casino Sites Gamificatie Aan Gebruikservaring Koppelen



De kans is vrij groot dat je nog niet eerder van het begrip gamificatie hebt gehoord. Toch wordt het steeds relevanter. Op plekken als de site van Winny Casino, maar ook op veel andere goksites, wordt dit steeds vaker gebruikt. Dat roept uiteraard de vraag op wat gamificatie precies is en waarom dit meer en meer wordt toegepast. Wat dat betreft ben je op de goede plek beland, want we gaan het hier uitgebreid uitzoeken.



Kort gezegd betekent gamificatie het gebruiken van bepaalde speeltechnieken om het gedrag van mensen te be´nvloeden. In dit geval zijn dat bezoekers van online casino's. Het doel van deze goksites is om op deze manier spelers te binden zodat deze vaker terugkeren. Eigenlijk begint dit al wanneer je een account aanmaakt. In veel gevallen krijg je bij een eerste storting namelijk gelijk een mooie bonus aangeboden. Maar ook na de eerste storting wordt het vaak op allerlei andere manieren gebruikt om de gebruikerservaring te sturen.



Door gamificatie toe te passen wordt het spelen voor gokkers nog leuker. Deze voelen zich eerder betrokken bij een casino site. Logisch gevolg is dat ze loyaler zullen zijn en blijven komen. Uiteraard ziet men dit bij een goksite liever dan spelers die een keer een account aanmaken en daarna nooit meer terugkomen. Met behulp van gamificatie lukt het vaker om mensen te binden. Het gebeurd dan ook op meerdere manieren.



Waar komt deze trend vandaan?



In de loop der tijd zijn veel online casino's op zoek gegaan naar manieren om spelers te binden. Daarbij wordt er uiteraard gekeken naar wat men kan doen om het spelen voor gokkers leuker en interessanter te maken. Hiervoor wordt veel onderzoek gedaan naar het gedrag van bezoekers en waar deze al dan niet positief op reageren. Op die manier hebben veel goksites ontdekt dat gamificatie een uitstekend middel is om spelers te binden.



Wanneer mensen al een account hebben, zal dit gelijk al een aantal voordelen opleveren. Vaak kunnen spelers zich inschrijven voor de nieuwsbrief van casino's. Hierin worden dan wekelijks acties gedeeld en bijvoorbeeld gratis spins voor op gokkasten weggegeven. In eerste instantie hoeft hier dus niet altijd een storting voor gedaan te worden. Toch blijkt dat op deze manier bezoekers wel eerder terugkomen en ook vaker wel voor echt geld gaan spelen.



Hetzelfde kan worden gezegd van zogenoemde no-deposit bonussen. Deze krijgen gokkers wanneer ze een nieuwe account aanmaken, dus ook zonder eerst een storting te doen. Daarmee kunnen ze echter wel kennis maken met bijvoorbeeld het spelaanbod van een goksite.



Loyaliteit en VIP behandelingen



Bijna ieder casino heeft vandaag de dag een uitgebreid loyaliteits- of VIP programma. Dit is een ander goed voorbeeld van hoe gamificatie wordt gebruikt om spelers te binden. Het werkt als volgt, wanneer gokkers stortingen maken en voor een bepaald bedrag spelen, kunnen ze steeds een hoger niveau in het VIP programma bereiken. Dit gaat dan vaak gepaard met extra voordelen en bonussen zoals gratis spins, stortingsbonussen of cashback bonussen.



Veel loyaliteitsprogramma's hebben tientallen verschillende levels. Door te blijven spelen en inzetten krijgen gokkers steeds lucratievere voordelen en privileges. Niet zelden wijzen casino's hun dan ook een medewerker toe die altijd kan assisteren bij eventuele vragen. Spelenderwijs kun je dus steeds hogerop komen. Eigenlijk is de bedoeling dat het op die manier steeds leuker wordt om te gokken, en dat is in de praktijk ook vaak zo. Daarom werken deze VIP programma's vaak zo goed. Zo wordt de spelervaring dus geoptimaliseerd met behulp van een fraai staaltje gamificatie. En het is natuurlijk altijd leuk wanneer je als speler gewaardeerd wordt omdat je trouw bent aan een bepaald casino.



Belangrijke interactie



Misschien wel het belangrijkste gedeelte van gamificatie is de interactie. Deze wordt door online casino's dan ook zoveel mogelijk opgezocht met spelers. Hiermee ontstaat als het ware een band, die als gevolg heeft dat bezoekers eerder geneigd te zijn terug te keren. Omdat de online gokwereld steeds competitiever wordt en de concurrentie ondertussen moordend is, zal gamificatie in de nabije toekomst een nog grotere rol gaan spelen. Goksites proberen dan ook van alles te verzinnen om nieuwe spelers binnen te halen en te behouden. Als gokker heb je dus wel degelijk voordelen van gamificatie, al moet je uiteraard wel altijd met mate blijven spelen.